Wycena zdjęć produktowych jest procesem w dużej mierze indywidualnym i zależy od wielu czynników. Nie ma jednego uniwersalnego cennika, który obowiązywałby wszystkie studia fotograficzne. Podobnie jak w jednym studiu nie obowiązuje jedna cena na wszystkie zdjęcia. Cena końcowa jest ustalana na podstawie co najmniej kilku elementów, które omówię poniżej.
spis treści
- Kiedy następuje wycena?
- Czas przygotowania produktu do zdjęcia
- Zdjęcie próbne
- Co składa się na cenę zdjęć?
- Koszt dodatków
- Cena za zdjęcie czy za sesję?
- Przebieg realizacji zlecenia
- Jakiego typu zdjęcia realizuje studio?
- Udostępnianie zdjęć
- Dostarczanie/odbieranie produktów
- Faktura
Kiedy następuje wycena?
Wstępna wycena dokonywana jest na życzenie klienta drogą mailową. Po otrzymaniu zapytania od klienta oraz otrzymaniu kilku podstawowych informacji na temat produktu, takich jak rodzaj produktu jego orientacyjna wielkość oraz liczba produktów, jestem w stanie określić widełki cenowe, w których możliwa jest realizacja zdjęć.
Czas przygotowania produktu do zdjęcia
Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na cenę zdjęcia jest czas potrzebny na przygotowanie produktu do zdjęcia. Bywa on bardzo różny dla różnych produktów. Niektóre produkty przygotowuje się do transportu tak, aby zajmowały jak najmniej miejsca oraz były bezpieczne, natomiast do zdjęcia należy je ostrożnie zmontować oraz odpowiednio ustawić.
Są też produkty, które wymagają dodatkowych czynności przed wykonaniem zdjęcia, np. prasowania lub odkurzania. Przykładowo, w przypadku fotografii odzieży czas wykonania zdjęcia bluzy może być różny w zależności od materiału, z jakiego jest ona uszyta, ponieważ jeden materiał będzie się łatwiej poddawał ułożeniu do zdjęcia, a inny będzie wymagał więcej czasu.
Zdjęcie próbne
Studio oferuje usługę zdjęcia próbnego. Jest ono darmowe i polega na tym, że klient, który akceptuje widełki cenowe, może wysłać do studia swój produkt (najlepiej jedną lub dwie sztuki) w celu wykonania przykładowego zdjęcia. Takie zdjęcie próbne pozwala fotografowi lepiej się zapoznać z produktem, określić czas potrzebny na wykonanie zdjęcia, a więc doprecyzować wycenę. Jest to również okazja dla klienta, aby zobaczył przykładowy efekt realizacji zdjęć własnego produktu, nie ponosząc kosztów całej sesji. Po takim zdjęciu próbnym klient może się przekonać jak dokładnie wygląda efekt końcowy i ocenić, czy jest to dokładnie to, czego potrzebuje.
Co składa się na cenę zdjęć?
To, co dokładnie składa się na cenę zdjęcia, zależny od tego, jaki rodzaj zdjęcia klient potrzebuje zamówić. W przypadku zdjęć produktowych na białym tle typu packshot cena zdjęcia uwzględnia przygotowanie produktu do zdjęcia: oczyszczenie, odpowiednie ułożenie, ustawienie pod najkorzystniejszym kątem, wykonanie zdjęcia.
Gotowe zdjęcie poddawane jest odpowiedniemu retuszowi, którego zakres ustalany jest z klientem.
Na cenę zdjęcia aranżacyjnego składa się dodatkowo przygotowanie aranżacji, dobór dodatków oraz stylizacja produktu.
Koszt dodatków
Jeśli na zdjęciach mają się znaleźć nietypowe, dodatki należy je doliczyć osobno. Koszt jest wówczas uzależniony od tego, jakie dodatki są potrzebne do zdjęcia. Zdarza się, że zdjęcia trzeba wykonać w plenerze lub na wyjeździe, wtedy dochodzi również koszt transportu.
Duży wpływ na cenę zdjęcia ma także udział modeli lub modelek. Stawki są bardzo zróżnicowane i zależne od doświadczenia modeli lub rodzaju licencji. Taka sytuacja wymaga indywidualnego omówienia.
Cena za zdjęcie czy za sesję?
Najczęściej wycena zdjęć produktowych jest ustalana za zdjęcie. Jest to prosty sposób rozliczenia, dzięki któremu klient zawsze wie, ile zapłaci za zlecenie.
Przebieg realizacji zlecenia
Przed realizacją wszystkich zdjęć zazwyczaj przygotowuję kilka ujęć jednego produktu, żeby ustalić właściwy standard i styl dla pozostałych. Proponuję różne ustawienia produktu, z których wybieramy najkorzystniejsze. Wybieramy również kolor tła. Najpopularniejsze jest tło białe – ale trendy się zmieniają i obecnie szare tło sprawdza się chyba lepiej, a do tego jest nowocześniejsze.
Wszystkie zdjęcia są przygotowane do publikacji, czyli poddane stosownemu retuszowi tak aby produkt prezentował się należycie.
Dużą wagę przywiązuję do zaplanowania, jakie ujęcia będą wykonywane – tak aby zdjęcia nie powielały treści. Każde zdjęcie powinno mówić coś nowego i ważnego nawet o tym samym produkcie.
Jakiego typu zdjęcia realizuje studio?
Moje studio specjalizuje się w realizacji zdjęć produktowych. Zazwyczaj obsługuję klientów biznesowych, którzy potrzebują zdjęć na potrzeby e-commerce lub stworzenia i zaprezentowania własnej oferty.
przykładowe realizacje znajdziesz tutaj lub tutaj
Udostępnianie zdjęć
Zdjęcia udostępniam klientom w wybranej przez nich rozdzielczości. Do sklepów internetowych zazwyczaj są to mniejsze rozdzielczości niż do druku, tak aby zdjęcia zajmowały mało miejsca na serwerze i szybko się ładowały. Ponadto wszystkie zdjęcia są archiwizowane i na życzenie klienta istnieje możliwość udostępnienia ich w maksymalnej rozdzielczości.
Również przestrzeń kolorystyczną dostosuję do wymagań – zazwyczaj jest to sRGB lub adobeRGB.
Zdjęcia udostępniam na moim dysku Google, mogę wysłać WeTransferem lub jeśli zajdzie taka potrzeba nagrać na płytę i wysłać tradycyjną pocztą.
Dostarczanie/odbieranie produktów
Produkty najlepiej wysłać kurierem lub do paczkomatu. Po zakończonym zleceniu zostaną odesłane. Istnieje również możliwość dostarczenia i odbioru produktów osobiście. Studio znajduje się na parterze i posiada dużą bramę garażową, więc nawet duże gabaryty nie stanowią problemu.
Faktura
Realizację zlecenia kończy wystawienie faktury z określonym terminem płatności.
Studio wystawia fakturę uproszczoną.
Podsumowanie
Wycena zdjęć produktowych jest kwestią indywidualną i zależy od wielu czynników. Aby uzyskać dokładną wycenę, skontaktuj się poprzez formularz kontaktowy i przedstaw swoje oczekiwania.